Академічна доброчесність
ОХТИРСЬКА МІСЬКА РАДА
ЛІЦЕЙ № 5 ІМЕНІ Р.К. РАПІЯ
ОХТИРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
НАКАЗ
30.08.2024 № 154 - о/д
Про оновлення Положення, складу та роботу комісії з академічної доброчесності
Керуючись п.7 ст.42 Законів України «Про освіту», «Про запобігання корупції», «Про авторські суміжні права», Статутом та Правилами внутрішнього розпорядку закладу, рішенням педагогічної ради від 29.08.2024 протокол №1, на виконання пунктів Положення про академічну доброчесність, з метою дотримання професійних стандартів та етичних принципів учасників освітнього процесу ліцею
НАКАЗУЮ:
- Затвердити оновлене Положення про академічну доброчесність учасників освітнього процесу Ліцею № 5 імені Р.К. Рапія Охтирської міської ради Сумської області
(ДОДАТОК 1).
- Ввести в дію оновлене Положення про академічну доброчесність учасників освітнього процесу Ліцею № 5 імені Р.К. Рапія Охтирської міської ради Сумської області з 02 вересня 2024 року.
- Поновити склад комісії з питань академічної доброчесності та етики педагогічних працівників у складі:
Сотнікова О.М., директор - голова комісії;
Шевченко І.І., заступник директора з виховної роботи – заступник голови комісії;
Члени:
Рябухіна О.В., заступник директора з навчально-виховної роботи;
Івах Т.М., заступник директора з навчально-виховної роботи;
Нічволодіна Н.М., голова професійної спільноти вчителів початкових класів;
Невдачина К.А., учитель початкових класів;
Кравченко С.В., голова професійної спільноти вчителів української мови та літератури, секретар комісії;
Бугай Л.І., учитель української мови та літератури - секретар;
Жадан В.В., учитель історії та права, член ПК;
Єрьоміна Ярослава, 10-А клас, представник учнівського самоврядування.
2. Комісії організувати свою роботу відповідно до оновленого Положення про дотримання академічної доброчесності в ліцеї. Вересень
3. Відповідальному за інформаційне наповнення офіційного сайту ліцею Глушенко Н.М. опублікувати даний наказ на офіційному сайті ліцею. Вересень
4. Заступнику директора з виховної роботи Шевченко І.І.:
4.1. Ознайомити всіх працівників з оновленим Положенням та даним наказом на педагогічній раді під підпис. Вересень
4.2. Затвердити заходи та організувати роботу з учасниками освітнього процесу щодо дотримання пунктів оновленого Положення про академічну доброчесність (ДОДАТОК 2)
Вересень
5. Заступнику директора з навчально-виховної роботи Рябухіній О.В.:
5.1. Забезпечити попередження порушень академічної доброчесності шляхом практикумів, консультацій та інших колективних та індивідуальних форм навчання з педагогічними працівниками щодо створення, оформлення ними методичних розробок (робіт) для публікацій, на конкурси різного рівня. Протягом навчального року
5.2. Використовувати у своїй діяльності (рецензування робіт на конкурси різного рівня, на присвоєння педагогічного звання) та рекомендувати вчителям сервіси безкоштовної перевірки робіт на антиплагіат. Протягом навчального року
6. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
ДИРЕКТОР Ольга СОТНІКОВА
З наказом ознайомлені:
Шевченко І.І. |
|
Кравченко С.В. |
|
Рябухіна О.В. |
|
Бугай Л.І. |
|
Івах Т.М. |
|
Жадан В.В. |
|
Нічволодіна Н.М. |
|
Глушенко Н.М. |
|
Невдачина К.А. |
|
|
|
ДОДАТОК 1
до наказу Ліцею № 5 імені Р.К. Рапія
від 30.08.2024 № 154 - о/д
Положення
про академічну доброчесність учасників освітнього процесу Ліцею № 5 імені Р.К. Рапія
І. Загальні положення
1.1. Положення про академічну доброчесність (далі Положення) Ліцею №5 імені Р.К. Рапія Охтирської міської ради Сумської області (далі Заклад) є внутрішнім підзаконним нормативним актом, який спрямований на забезпечення якісних освітніх послуг, що надаються здобувачам освіти, додержання моральних, правових, етичних норм поведінки всіма учасниками освітнього процесу.
1.2. Положення розроблено на основі Конвенції ООН «Про права дитини»(1989), Конституції України, законів України «Про освіту», «Про запобігання корупції», «Про авторські та суміжні права», Правил внутрішнього розпорядку, Статуту закладу.
1.3. Метою даного Положення є дотримання високих професійних стандартів в освітній, науковій сфері, підтримка взаємовідносин між учасниками освітнього процесу на засадах партнерства, взаємоповаги, взаєморозуміння, толерантності, запобігання порушенню академічної доброчесності.
1.4. Дія Положення поширюється на всіх учасників освітнього процесу закладу.
ІІ. Принципи, норми етики та академічної доброчесності закладу
2.1. Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил , якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання, попередження порушень освітнього процесу.
2.2. Для забезпечення академічної доброчесності в закладі необхідно дотримуватися наступних принципів: демократизм, законність, соціальна справедливість, пріоритет прав і свобод людини і громадянина, рівноправність, гарантування прав і свобод, прозорість, професіоналізм і компетентність, партнерство і взаємодопомога, повага та взаємна довіра, відкритість і прозорість, відповідальність за порушення академічної доброчесності.
2.3. Етика та академічна доброчесність забезпечуються:
2.3.1 усіма учасниками освітнього процесу шляхом:
• дотримання Конвенції ООН «Про права дитини», Конституції, законів України;
• утвердження позитивного іміджу закладу освіти, примноження його традицій;
• дотримання етичних норм спілкування на засадах партнерства, взаємоповаги, толерантності стосунків;
• запобігання корупції, хабарництву;
• збереження, поліпшення та раціонального використання навчально-матеріальної бази закладу;
• дотримання правил посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей при написанні методичних матеріалів, наукових, творчих робіт;
• дотримання норм про авторські права;
• надання правдивої інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності;
- відповідальності за порушення академічної доброчесності.
2.3.2 здобувачами освіти шляхом:
- дотримання загальноприйнятих етичних норм;
- поваги до педагогічних працівників;
- подання на оцінювання лише самостійно виконаної роботи, що не є запозиченою або переробленою з іншої, виконаної третіми особами;
- поваги до честі й гідності інших осіб, навіть, якщо їх погляди відрізняються;
• самостійного виконання навчальних завдань поточного та підсумкового контролю без використання зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання (самостійні, контрольні, ДПА);
• особистої присутності на всіх заняттях, окрім випадків, викликаних поважними причинами.
2.3.3 педагогічними працівниками шляхом:
- дотримання норм Конституції та чинного законодавства України в сфері освіти;
- поваги до осіб, які здобувають освіту, до їх батьків та осіб, які їх замінюють, незалежно від віку, статі, стану здоров’я, громадянства, національності, ставлення до релігії, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин;
- якісного, вчасного та результативного виконання своїх функціональних обов’язків;
• надання якісних освітніх послуг з використанням в практичній професійній діяльності інноваційних здобутків в галузі освіти;
• обов’язкової присутності, активної участі на засіданнях педагогічної ради та колегіальної відповідальності за прийняті управлінські рішення;
• незалежності професійної діяльності від політичних партій, громадських і релігійних організацій;
• підвищення професійного рівня шляхом саморозвитку і самовдосконалення, проходження вчасно курсової підготовки;
• дотримання правил внутрішнього розпорядку, трудової дисципліни, корпоративної етики;
• об’єктивного і неупередженого оцінювання результатів навчання здобувачів освіти;
• здійснення контролю за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;
• інформування здобувачів освіти про типові порушення академічної доброчесності та види відповідальності за її порушення.
ІІІ. Заходи з попередження, виявлення та встановлення фактів порушення етики та академічної доброчесності
3.1. При прийомі на роботу працівник знайомиться з Правилами внутрішнього розпорядку Ліцею № 5 імені Р.К. Рапія Охтирської міської ради Сумської області та даним Положенням під підпис.
3.2. Положення доводиться до батьківської громади на конференції, а також оприлюднюється на сайті закладу.
3.3. Заступник директора з навчально-виховної роботи, який відповідає за організацію методичної роботи:
3.3.1. Забезпечує попередження порушень академічної доброчесності шляхом практикумів, консультацій та інших колективних та індивідуальних форм навчання з педагогічними працівниками щодо створення, оформлення ними методичних розробок (робіт) для публікацій, на конкурси різного рівня;
3.3.2. Використовує у своїй діяльності (рецензування робіт на конкурси різного рівня, на присвоєння педагогічного звання) та рекомендує вчителям сервіси безкоштовної перевірки робіт на антиплагіат.
3.4. Педагогічні працівники в процесі своєї освітньої діяльності дотримуються етики та академічної доброчесності, умов даного Положення, проводять роз’яснювальну роботу зі здобувачами освіти щодо норм етичної поведінки та неприпустимості порушення академічної доброчесності (плагіат, порушення правил оформлення цитування, посилання на джерела інформації, списування).
ІV. Порушення академічної доброчесності
-
- Порушенням академічної доброчесності вважається:
- академічний плагіат - оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
- самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
- фабрикація - вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
- фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
- списування - виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
- обман - надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
- хабарництво - надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
- необ’єктивне оцінювання - свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти.
V. Відповідальність за порушення академічної доброчесності
5.1. За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники
Ліцею № 5 імені Р.К. Рапія Охтирської міської ради Сумської області можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
- відмова у встановленні кваліфікаційної категорії;
- позбавлення раніше встановленої категорії;
- відмова в присвоєнні педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;
- позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.
5.2. За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
- повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит тощо);
- повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми.
5.3. Кожна особа, стосовно якої порушено питання про порушення нею академічної доброчесності, має такі права:
- ознайомлюватися з усіма матеріалами перевірки щодо встановлення факту порушення академічної доброчесності, подавати до них зауваження;
- особисто або через представника надавати усні та письмові пояснення або відмовитися від надання будь-яких пояснень, брати участь у дослідженні доказів порушення академічної доброчесності;
- знати про дату, час і місце та бути присутньою під час розгляду питання про встановлення факту порушення академічної доброчесності та притягнення її до академічної відповідальності.
VІ. Комісія з питань академічної доброчесності
6.1. Комісія з питань академічної доброчесності (далі – Комісія) - це незалежний орган, що діє в закладі з метою забезпечення дотримання учасниками освітнього процесу морально-етичних та правових норм цього Положення.
6.2. До складу Комісії входять представники учнівського самоврядування та педагогічного колективу.
Склад комісії затверджується рішенням педагогічної ради.
Термін повноважень Комісії – 1 рік.
6.3. Комісія розглядає питання порушення морально-етичних норм поведінки та правових норм цього Положення за потребою або ж заявою учасників освітнього процесу.
6.4. Комісія звітує про свою роботу раз на рік.
VІІ. Заключні положення
7.1. Учасники освітнього процесу ознайомлюються та вивчають Положення про академічну доброчесність. Незнання або нерозуміння норм цього Положення не є виправданням неетичної поведінки.
7.2. Заклад забезпечує публічний доступ до тексту Положення через власний офіційний сайт.
7.3. Педагогічні працівники засвідчують своє ознайомлення з Положенням підписами.
7.4. Положення про академічну доброчесність ухвалюється педагогічною радою закладу більшістю голосів та вводиться в дію наказом директора.
7.5. Зміни та доповнення до Положення можуть бути внесені будь-яким учасником освітнього процесу за поданням до педагогічної ради школи.
ДОДАТОК 2
План заходів
щодо дотримання академічної доброчесності
в Ліцеї № 5 імені Р.К. Рапія на 2024/2025 н.р.
№
|
Заходи |
Термін виконання |
Відповідальні |
1. |
Розробити план роботи комісії з питань академічної доброчесності на 2024-2025 н.р. |
Серпень |
Шевченко І.І. |
2. |
Обговорення Положення про академічну доброчесність учасників освітнього процесу на засіданні педагогічної ради |
Вересень |
Шевченко І.І. |
3. |
Оприлюднення на сайті ліцею Плану роботи комісії, інші законодавчі документи |
Вересень |
Шевченко І.І., Глушенко Н.М. |
4. |
Проведення практикумів, консультацій та інших колективних та індивідуальних форм навчання з педагогічними працівниками щодо створення, оформлення ними методичних розробок (робіт) для публікацій, на конкурси різного рівня. |
Протягом навчального року |
Рябухіна О.В., члени комісії |
5. |
Просвітницька робота з батьками щодо дотримання пунктів Положення про академічну доброчесність |
* |
Класні керівники |
6. |
Розробка анкети з академічної доброчесності для учасників освітнього процесу, педагогічних працівників для самооцінювання роботи освітнього закладу |
Жовтень |
Шевченко І.І,, Івах Т.М., Рябухіна О.В. |
7. |
Проведення анкетування учасників освітнього процесу за «Анкетою доброчесності» |
В кінці семестру |
Шевченко І.І., класні керівники |
8. |
Проведення інформаційної роботи щодо популяризації принципів академічної доброчесності та професійної етики |
Протягом навчального року |
Шевченко І.І. |
9. |
Розгляд заяв щодо порушення норм Положення про академічну доброчесність |
За потребою |
Шевченко І.І., члени комісії |
10. |
Лекторій «Академічна доброчесність – запорука твоїх знань» |
Жовтень |
Педагог-організатор |
11. |
Конкурс плакатів «Академічна доброчесність очима учнів» |
Листопад |
Педагог-організатор |
12. |
Створення соціального відеороликів «Чесність починається з тебе» |
Листопад |
Класні керівники 10-11 класів |
13. |
Проведення виховних годин: «Скажемо списуванню «Ні!»; «Не бери чужого»; «Чи є в тебе власний кодекс честі?»; «Що таке академічна доброчесність і яка відповідальність за її недотримання»; «Академічна доброчесність: за і проти»; «Доброчесність у навчанні»; |
Протягом навчального року |
Класні керівники 1-11 класів |
14. |
Проведення засідання учнівського самоврядування «Юність» за темою «Академічна доброчесність»; |
І семестр |
Педагог-організатор |